.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
معلولان ،فراموش شدگان جامعه شهری !
محمد فيروزي

شمال نيوز: سازمان بهزیستی نهاد مهمی است که در سال¬های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی با پیگیری و تلاش شبانه¬روزی شهید دکتر فیاض¬بخش در اصل 21 و 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی قرار گرفت.بدون تردید این سازمان ثابت نموده که تاکنون در راستای حمایت از قشرهای محروم و انسان-هایی که بنا به دلایل محیطی، اجتماعی، اقتصادی و داشتن مشکلات جسمی، روانی و عاطفی دچار عدم تعادل شده¬اند مناسب عمل کند. اکنون بر اساس تعریف سازمان ملل متحد از ساختار بهزیستی کودکان، زنان، سالخوردگان، بزهکاران و معلولان مورد حمایت قرار می¬گیرند!

در طول سه دهه گذشته که از فعالیت سازمان بهزیستی می¬گذرد تلاش برای حفظ کیان خانواده¬های آسیب¬پذیر، نگهداری و مراقبت و توانبخشی معلولان و آماده¬سازی آنها برای از سرگیری زندگی عادی در جامعه، توسعه پژوهش¬های کاربردی برای پیشگیری از معلولیت¬ها و آسیب¬های اجتماعی از جمله راهکارها و راهبردهای اساسی بهزیستی بوده است.

در تعریف اساسی این نهاد مردمی که با حمایت دولت پابرجا مانده است اصلاح و ارشاد ناسازگاران و آسیب¬دیدگان اجتماعی نیز از جایگاه ویژه¬ای برخوردار می¬باشد. چه آنکه اکنون بسیاری مراکز پیشگیری، درمان و نگهداری ناسازگاران و آسیب¬دیدگان اجتماعی از سوی سازمان بهزیستی ایجاد شده است.بهزیستی و تعریف جامع آن جامعه ما را به سمت و سوی بهتر زیستن هدایت می¬کند. آن بهزیستی که می¬تواند در شادمانی¬اش همه افراد جامعه سهیم باشند.

***

الغرض " دریکی ازروزهای گذشته متوجه شدم چندنفری که انگارازمسئولین بهزیستی شهرستان بودندبرای اولین باربه منزلی که درهمسایگی مان بودمراجعه نموده تاجویای حال معلول دربسترشوند.

باتفاق مادرم واردمنزل همسایه شدیم که فقط مادربزرگی که خود توان راه رفتن رانداشت مسئول رسیدگی به نوه معلول 9 ساله دربسترمیباشدرامشاهده نمودیم. مادربزرگِ فاطمه زهرا( معلول خردسال)میگوید: که مادراین بچه برای امرارمعاش وکسب روزی مغازه ای رااجاره نموده وپدرش نیزکارگرسرچهارراه میباشدکه بیشترمواقع دست خالی به خانه برمی گردد. فاطمه زهرای من بعلت بیماری (نارسایی درقسمت گوارشی "نای ) دراین 9سال عمرش غذانخورده وتنهاعذایش شیرخشک میباشد.یکی ازکارمندان اداره بهزیستی پس ازتهیه شیرورساندن به حلق این کودک آنچنان شور وشعفی رادرچشمان کودک نظاره نمودیم که انگار روحی تازه به جانش دمیده شد.

مع هذالوصف" اولاً به خودم که درهمسایگی این خانه میباشم متذکرمیگردم که تابحال ازوضع معیشتی این خانواده غافل بوده ام . امام خمینی (ره) درجایی فرمودند: ازمسئولین شهرستانی واستانی استدعادارم که نگاه ویژه ای به چنین خانواده هایی داشته باشندتارنج معلولیت عضوی ازاینگونه خانواده ها مضاف بربیکاری ونداشتن شغل آنهانشود.

درپایان ازمدیرجدیدبهزیستی شهرستان میاندرود ،که نگاه ویژه ای به خانواده های فراموش شده تحت پوشش بهزیستی داردصمیمانه سپاسگذاریم.

و چه خوب است به کودکان احساس این جامعه با نگاهی از بطن عاطفه و مهربانی بنگریم که سهراب سپهری می¬گوید:

ظهر تابستان است

سایه¬ها می¬دانند که چه تابستانی است

سایه¬های بی¬لک، گوشه¬ای روشن و پاک

کودکان احساس، جای بازی اینجاست

ارادتمند/محمدفیروزی



ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 21 شهريور 1391
باتشکرازتمام مسئولین خدوم

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.039 seconds.